Pages

Resepi Nasi Daging Air Asam

Semalam sempena cuti Hari Malaysia berkesempatan buat Nasi Daging.  Mudah je nak sediakan.  Makan nasi daging dengan air asam - memang terkenal di utara ni. Cara mudah nak sediakan nasi daging ni akak gunakan, rempah Nasi Daging Iman.

Nasi Daging


resepi nasi daging utara, nasi daging air asam sedap



Nasi:
3-4 cawan beras. Boleh guna beras basmathi, beras biasa pun boleh. Akak guna beras pra boil je .
1 paket rempah nasi daging Iman

Basuh beras dan penyediaan nasi, ikut sahaja arahan di paket rempah.

resepi nasi daging utara, nasi daging air asam sedap


Daging:

1) Sekilo daging bahagian isi dan sedikit lemak/urat - potong ketul. Basuh bersih.
2) Rebus daging dengan halia (seinci lebih- ketukkan) - guna pressure cooker cepat sikit.

Seelok daging empuk ketepikan.  Air rebusan boleh guna untuk masak nasi. Bila nasi dah kering, boleh campurkan dan susun daging dengan nasi. Masukkan daun pandan bagi wangi bau nasi - lebih menyelerakan.

Ada juga yang tidak mencampurkan daging rebus dengan nasi, tapi kami lebih suka campur sekali lebih mesra rasa.

Air Asam

resepi nasi daging utara, nasi daging air asam sedap


Penyediaan air asam pun tak susah.

2 biji tomato - boleh tambah kalau suka.  Potong-potong kan
1 biji bawang besar - mayang nipis
1 cili merah - potong kecil
2-3 cili padi - boleh tambah atau kurang - potong kecil
sedikit belacan bakar - akak guna sebesar guli
air asam pekat
sedikit gula dan garam
Kerisek - ikut suka, ada yang masuk sesudu makan, ada yang kurang sedikit

Campurkan semuanya sambil korang gaul, korang tenyeh-tenyeh sedikit bagi lebih mesra. Rasa masam, masin dan manisnya. Boleh tambah air untuk kurangkan kepekatan air asam ini tapi biasanya makan yang pekat-pekat sedikit baru ada umphh.

Mudahkan nak sediakan.  Boleh jadi hidangan makan tengahari, malam atau kalau rajin buat untuk jamuan kecil-kecilan pun boleh.

Cuba lah !


Azirahman

No comments:

Post a Comment

Instagram